recenze na (snad zatim) tri dily od Lauren K. Hamilton
Recenze je z casopisu Pevnost...bohuzel uz nevim jake cislo a rocnik to bylo ^^
...Ja tyhle knizky zboznuju... velmi ctive x)
__________________________________

Provinile Slasti

Lauren K. Hamiltonová
Triton 2006

Máte rádi upíry? Obdivujete jejich eleganci a styl? Pokud ano, tak Anite Blakeová se nejspíš nestane vaší oblíbenou hrdinkou. Jejím heslem totiž je: "Já s upíry nechodím. Já je zabíjím." Pokud si přečtete knihu Provinilé slasti, pochopíte proč.

Ačkoli to nedělám příliš často, začnu dnes od Adama, tedy od obálky knihy. Při pravidelné návštěvě internetových stránek vydavatelství Triton mě na knize neupoutalo jméno autorky Laurell K. Hamiltonové, ale právě její obálka. Fotografie bledého ženského obličeje se sevřenými rty a pichlavým, podmračeným pohledem, s vlasy jednoduše staženýmí dozadu narušuje jediná věc, krvavé stříkance ne čele a levé tváři. Také název knihy, vyvedený červenou barvou, zdobí krůpěje kanoucí krve. Co se asi skrývá uvnitř?

Ocitáme se ve Spojených státech, městě St. Luis. Nejsme ani v minulosti ani v budoucnosti. Oproti naší realitě je tu však jeden podstatný rozdíl. Vampyrismus je zde legální a upíři se mohou volně pohybovat mezi lidmi, mít své vlastní noční kluby a dokonce i zcela regulérní církev. Narazit na lykantropa, vlko- kryso- nedo dokonce tygrodlaka, není zas až tak velký problém. Ani ghúlové potulující se po některých hřbitovech a oživlé mrtvoly zde nejsou postavami z legend a laciných hororových magazínů.
A právě tvoření posledně jmenovaných bytostí, zombií, je hlavní pracovní náplní Anity Blakeové z agentury Oživovatelé Inc. Tato na první pohled drobná a subtilní žena totiž ve svém oboru vládne zcela výjimečným talentem a mocí. Spolupracuje však také s policií a na základě soudních rozhodnutí poskytuje upírům službu zcela opačnou. Pokud se nějaký krvesajec proviní proti platným zákonům, je nejspíš právě Anitin obličej a zaostřený dubový kůl to poslední, co na tomto světě spatří. Vše ale musí být podle práva a legální.
Na Anitu však nyní čeká úkol, který zpočátku, než ji k tomu okolnosti donutí, nechce přijmout. Kdosi totiž vraždí upírskou elitu a sama jejich vládkyně má zájem o to, aby se Anita ujala tohoto vyšetřování a zodpověděla několik otázek: kdo, proč a jak?

Laurell K. Hamiltonová umí skvěle jednu věc. Naprosto nenásilně a velmi čtivou formou dokáže čtenáři zprostředkovat svět, v němž se příběh provinilých slastí odehrává. Stejně snadno, v průběhu několika málo stran, vylíčí charakter své hrdinky, nastíní její tajemnou minulost a zcela pro ni získá čtenářovi sympatie. Tomu hodně napomáhá i humor s jakým Anita Blakeová komentuje některé vážné události.
Kniha se po poklidné první, seznamovací kapitole rozjíždí velmi slibným tempem. Anita Blakeová nemá čas si ani pořádně vydechnout a vzápětí se ocitá přímo v jednom z nočních klubů ve čtvti Distrikt, která bezezbytku patří upírům a jejich lidským, více či méně dobrovolným, přisluhovačům. V klubu provinilé slasti, který dal jméno i knize, se tak odehrají jedny z nejpůsobivějších scén. Autorka naprosto věrně dokáže zachytit atmosféru hrůzy a strachu, kterým působí upíří schopnosti na Anitino podvědomí. Na první stovce stran tak nenechá čtenáře ani na chvilku vydechnout a neustále ho zásobuje novými vjemy. Pak sice tempo knihy lehce zpomalí, ale autorka tak činí jen proto, aby si připravila půdu pro závěrečné vyvrcholení, které oopravdu stojí za to.

Přestože jsou Provinilé slasti takřka 100% ženskou knihou ( pomineme-li hlavní kladnou i zápornou postavu , pak se o překlad, fotografii na obálce, její grafickou úpravu i redakci postaraly ženy ), neutápí se v rozněžnělé romantice, ale naopak dokáže zkropit nejednu stránku notnou dávkou krve. Nezbývá než se těšit na další dobrodružství Anity Blakeové, které jak doufám, bude brzy následovat.

##

Rozesmata Mrtvola

Laurell K. Hamilton
Triton 2006

Oživovatelka zombií a popravčí upírů, kteří se provinili proti platným zákonům, Anita Blakeová je zpět. Druhý románový příběh z pera Laurell K. Hamiltonové nás opět zavádí do St. Luis, které se od města známého v našem světě liší tím, že se po jeho ulicích běžně pohybují upíři, lykantropové nebo ghúlové

Znovu mi nedá nezmínit se o obálce knihy, jejíž krvácející název se nachází nad fotografií hlavy a části ženského těla, jehož středem se táhne popitevní šev. Alžběta Trojanová znovu odvedla dobrou práci a její obálka věrně vystihuje pochmurnost příběhu.

Jeden a půl milionů dolarů nabízí v úvodu Harold Gaynor, invalidní milionář, Anitě a jejímu šéfovi Bertovi Vaughnovi z agentury Oživovatelé Inc. za oživení jednoho ze svých předků. Je jasné, že celá procedura musí mít vzhledem k nabídnuté částce nějaký háček. A tím je stáří mrtvoly, které se blíží téměř k třem stovkám let. K oživení tak dlouho mrtvého je totiž potřeba rituálně obětovat takzvané bílé kůzle, což není nic jiného než eufemismus pro lidskou oběť. A Anita se na něčem takovém rozhodně nehodlá podílet. Díky ráznému odmítnutí tak získává ve svém životě dalšího mocného nepřítele.

Anita se ještě nestačila zbavit znechucení nad nehoráznou nabídkou Harolda Gaynora a díky své spolupráci s policejní jednotkou MOST ( specialisty pro nadpřirozené zločiny ) se musí připravit na několikanásobně vraždy, kterou její spolupracovník detektiv seržant Dolph Storr označil jako špinavou. Místo činu, na němž se vyskytují pouhá zdevastovaná torza lidských těl, však takové označení plně nevystihuje. Je jasné, že pachatelem nemohl být jiný tvor než zombie. Obyčejná zombie by však něčeho takového nebyla schopna, a tak se Anita musí vypravit ze nejvyšší kněžkou vúdú seňorou Domingou, která jediná může navést vyšetřovatele na správnou stopu. Seňora Dominga však také nepatří k lidem, které by Anita mohla označit za své přátele. Začíná tak souboj s časem a hra na kočku a na myš, ve které není zcela jasné kdo je kdo.

Ve třetí rovině příběhu se pak odehrává Anitin konflikt s novým Pánem města, vyšším upírem Jean - Claudem, který se již v prvním, i díky Anitině (ne)dobrovolné pomoci, stal nejmocnějším nemrtvým v St. Luis.

Kdo četl už první díl Provinilé slasti, zná už město a vlastnosti světa, kde se příběhy Anity Blakeové odehrávají a je možná z části ochuzen o jeho poznávání. Prostředí je tedy jasně dané a nejspíše nelze předpokládat, že se ani v dalších dílech série nebude nějak dramaticky vyvíjet. I tak je ale velmi uvěřitelné a jeho zákonitosti jsou navzájem skvěle propojené a funkční. Stejně tak postavy jednají v duchu světa, kde vúdú a magie fungují a kde po setmění můžete potkat nemrtvé příbuzné hraběte Drákuly.

Jedinou výtku bych tak směřoval k překladu. Nedokážu posoudit nakolik se blíží nebo odchyluje od originálu, ale nemile působí některá opakující se slovní spojení. Až příliš mužů je totiž charakterizováno popisem "měl postavu hráče rugby" a popis "měl ramena přes celá záda a nohy až na zem", který napoprvé působí originálně a mile je napodruhé příliš kýčovitý.

Laurell K. Hamiltonová nepíše hlubokomyslné filozofické horory a nijak to nezastírá. Její příběh je pohodovou akční jízdou, kde není nouze o scény, kdy krev doslova kape z každého slova a kde jednající postavy mají předem dán charakter, v jehož intencích jednají. Nejvíce rozporuplnou postavou je tak samotná Anita, jejíž nitro tíží temné tajemství i schopnosti, kterým zatím zcela nerozumí a proměňuje se spolu s tím, jak jim přichází na kloub. Očekáváte-li tedy svižnou četbu se sympatickou, hláškující hrdinkou, nebudete rozhodně zklamáni.

##

Cirkus Prokletych

Laurell K. Hamiltonová
Triton 2006

Laurell K. Hamiltonová nás dosud zavedla do upířího nevěstince ( nebo snad upířince ) v knize Provinilé slasti, navštívili jsme také upíří kabaret s názvem Rozesmátá mrtvola a teď nás čeká návštěva v šapitó Cirkusu prokletých. Tak jen dál dámy a pánové, kluci a holky …

Pokud jste četli předchozí dvě knihy, máte jasno jaký svět svým hrdinům Laurell K. Hamiltonová připravila. Pokud ne, hodně napoví anotace na zadní straně obálky, ze které si dovolím citovat: Vampyrismus je v USA legální. Za úplatu vám oživovatelé povolají z hrobu zombii dle vašeho výběru. Po některých hřbitovech se potulují ghúlové. No, jak se vám líbí takováhle představa. Že vám běhá mráz po zádech a pociťujete takové to příjemné chvění okolo žaludku? Tak to je dobře. V tom případě vás tahle kniha ani dvě předchozí nejspíš nezklamou.

Anita Blakeová, která pracuje na plný úvazek jako oživovatelka zombií a k tomu vykonává v případě potřeby státem uznávanou činnost popravčí upírů, má za sebou jeden ze svých typických pracovních dnů ( vlastně nocí, protože oživovat zombie ve dne není nejspíš taková sranda ). Je unavená, zašpiněná kuřecí krví a v kanceláři naproti ní sedí dva neodbytní pánové, jejichž cílem je likvidace všech upírů navzdory platným zákonům.Není proto divu, že se její nálada pohybuje pod bodem mrazu. A ta ještě klesne, když se na jejím pageru objeví číslo detektiva seržanta Doplha Storra. To může znamenat jen jediné. Někde se stal zločin, za nímž se skrývá cosi nepřirozeného. I to patří k Anitiným úkolům - spolupracuje s New Orleanskou policií jako expert na řešení zločinů, při kterých je mrtvá nejenom oběť ale ve většině případů i pachatel.

Stejně jako v předchozích příbězích se banálně jevící případ záhy komplikuje a zanedlouho na scénu vstoupí staří známí z rodu upírů i noví hráči, kteří si chtějí urvat něco z moci svých protivníků. Setkáváme se tak se Starými Alejandrem a Oliverem a i zcela novou bytostí, kterou je nesmrtelná lamie. Ti všichni soupeří o jediné - získat nadvládu nad městem, které zvětší části vytváří veřejné mínění o upírech a dalších neživých bytostech.

To, co bylo na první knize pro čtenáře tak přitažlivé, totiž zcela nový svět, který mohl poznávat, a který je tomu našemu hodně podobný a přece se liší, je nyní již známé a kvalita knihy závisí především na samotném příběhu. Toho si je vědoma i autorka, a tak své oblíbené hrdince staví do cesty stále obtížnější překážky. Anitina rozpolcenost vůči nejvyššímu vládci města se díky tomu prohlubuje, její protivníci jsou stále mocnější a starší a její citový život je čím dál víc zmatenější.

Po vcelku poklidném úvodu, kdy se na scéně objeví většina přeživších postav z předchozích dvou dílů, se ve střední části dočkáme opravdové akční smršti. Živí ani neživí sice nepadají po desítkách, ale o krev opravdu není nouze. V některých pasážích je popisované násilí tak syrové a bez příkras, že by se mohlo vyjímat i v některé knize Jiřího Kulhánka. Po lehkém uklidnění přichází samotné finále, které je avizováno jako rozhodující bitva, kterou sice je, ale celkový dojem zkazí příliš rychlé rozuzlení. Skvěle budovaná atmosféra i rozehrané finále je utnuto na můj vkus příliš rychle, jakoby autorka potřebovala knihu rychle ukončit a vrhnout se na další příběh.

I pře výše napsané jsem byl s knihou spokojen. Onen rychle ukončený závěr nakonec splnil svůj účel. Chci totiž vědět, co se bude dít dál.